W jaki sposób korzystać z bankowości elektronicznej? Jak zapisać się przez internet do lekarza? Co zrobić, by zadbać o prywatność naszą i bliskich w sieci? Co napisać w CV, by dostać dobrą pracę? To przykładowe tematy bezpłatnych szkoleń, z których mogą skorzystać mieszkańcy Dziwnowa.
Szkolenia organizuje Miejska Biblioteka Publiczna. Każda osoba może skorzystać z takich szkoleń, których najbardziej potrzebuje. Obecnie do wyboru jest blisko 20 tematów w następujących obszarach:
praca i rozwój zawodowy (jak napisać CV i list motywacyjny, co można zyskać, zakładając profil na portalach LinkedIn czy Goldenline);
relacje z bliskimi (jak założyć konto na Facebooku, w jaki sposób sprawdzać oceny dziecka w dzienniku elektronicznym, jak zadbać o bezpieczeństwo swoje oraz rodziny w sieci);
edukacja (jak wspólnie z innymi zaplanować działania czy stworzyć prezentację, używając konta Google);
odpoczynek i hobby (jak znaleźć ciekawy koncert czy wystawę w swojej okolicy, jak kupować w sieci bilety na spektakle, w jaki sposób legalnie oglądać filmy);
zdrowie (jak zapisać się przez internet do lekarza, jak sprawdzić swoje miejsce w kolejce do sanatorium, gdzie w sieci dowiedzieć się więcej o lekach);
finanse (jak przez internet sprawdzić stan konta, zrobić przelew czy założyć lokatę, w jaki sposób płacić kartą, jak oszczędzać i kontrolować domowy budżet);
religia i potrzeby duchowe (jak kontaktować się ze swoją parafią z pomocą internetu, jak korzystać
ze stron informacyjnych cmentarzy, jak nawiązać kontakt z grupami zainteresowanymi pielgrzymowaniem);
sprawy codzienne (w jaki sposób rozliczyć PIT przez internet, do czego wykorzystywać na co dzień dysk Google, jak wysłać list lub paczkę bez odwiedzania poczty);
zaangażowanie obywatelskie (skąd czerpać informacje o swojej miejscowości, jak sprawdzić, co robią posłowie i posłanki wybrani z danego okręgu, w jaki sposób włączyć się w działania organizacji pozarządowych).
Szkolenia są przeznaczone dla osób powyżej 18 roku życia. Biblioteka poleca je szczególnie tym ludziom, którzy planują zmianę pracy, chcieliby nauczyć się czegoś nowego, mają kłopoty z domowymi finansami i dzięki internetowi mogliby zaoszczędzić pieniądze. A także osobom z różnego rodzaju niepełnosprawnościami czy tym, które dotychczas nie korzystały z sieci (dla tych ostatnich przeznaczone jest dodatkowe szkolenie „Pierwsze kroki
z komputerem”).
Szkolenia są bezpłatne. Odbywają się w ramach projektu „e-Mocni: cyfrowe umiejętności, realne korzyści”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Gmina Dziwnów dołączyła do tej inicjatywy jako jedna ze 101 gmin z całej Polski i jedyna w województwie Zachodniopomorskim.
Realizację szkoleń koordynuje Alina Cygal Sobhi, która na co dzień jest dyrektorem w Miejskie Bibliotece Publicznej w Dziwnowie. Polecam kontakt mailowy.
Wystarczy napisać na adres biblioteka@dziwnow.pl lub mbpdziwnow@interia.eu oraz filiadziwnowek@interia.eu .
Oczywiście jeśli ktoś nie ma maila lub po prostu woli porozmawiać, bardzo proszę o telefon: 913813547; 662442585 i Dziwnówek 913811211.. Umówimy się wtedy na spotkanie, podczas którego przedstawię dokładnie tematykę szkoleń i ustalimy, które z nich będzie rzeczywiście najbardziej potrzebne – wyjaśnia dyr. MBP.
Kolejnym krokiem będzie ustalenie terminów szkoleń (będą zależne m.in. od tego, w jakim tempie będą zbierać się grupy szkoleniowe). Poprowadzi je trener, który ma już za sobą intensywne przygotowanie do tego zadania, dzięki warsztatowi w ramach projektu „e-Mocni”.
Szkolenia odbędą się w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Dziwnowie oraz w Świetlicach Wiejskich w Dziwnowie, Dziwnówku i Łukęcinie. Co ważne, oprócz komputerów i internetu, na miejscu jest tu również dodatkowy sprzęt, który ułatwi w nich udział. W ramach „e-Mocnych” do gminy trafiły jeden laptop, jeden tablet
i 2 specjalistyczne klawiatury oraz myszek dla osób z niepełnosprawnościami.
Więcej informacji na temat szkoleń:
www.bibliotekadziwnow.pl
fb/ Biblioteka Dziwnów
www.e-mocni.org.pl
fb.com/emocniPL
Projekt „e-Mocni” jest realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Za jego wdrożenie odpowiada partnerstwo w składzie: Fundacja Aktywizacja (partner wiodący), Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki oraz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego.
Wszystkich zainteresowanych prosimy o szybki kontakt telefoniczny, mailowy lub osobisty.